Advantage Creatine

Creatine

Creatine

Creatine is een erkend essentieel middel voor de sporters onder ons en van bodybuilding tot fietsen, elke sporter kan de vruchten plukken van dit supplement. Het stofje is in veel kleinere hoeveelheid terug te vinden in vis en rood vlees. Dit betekent dat het een natuurlijke stof is en dat eigenlijk iedereen, kinderen en ouderen, het binnenkrijgt. Mochten er dus mensen zijn die bezorgd zijn over het innemen van dit poeder, dan kan je zeggen dat zij het ook innemen. Er zijn nog wel wat onduidelijkheden over creatine dus heb jij ook vragen, lees dan gerust verder en hopelijk begrijp je daarom waarom creatine het wondermiddel is voor sporters.

De werking

Creatine voorziet de lichaamscellen van energie en dit zorgt ervoor dat het verzuring en vermoeidheid tegengaat. Het wil niet zeggen dat mensen die creatine nemen helemaal geen verzuring hebben of dat ze nooit meer vermoeid zijn. Wat het wel wil zeggen is dat zij die creatine nemen, langer door kunnen gaan met een training. Het duurt ook wat langer voordat de verzuring optreedt. Zij met creatine in hun systeem zullen ook sterker zijn, waardoor zij meer gewicht kunnen tillen. Dit bij elkaar genomen resulteert het in betere trainingen en in meer spiermassa.

Het gebruik

Laten we één gedachte alvast uit het raam gooien en dat is dat creatine geen kuur is. Er wordt namelijk gezegd door sommigen dat je creatine zes weken moeten nemen en dan vier weken niet, pure onzin. Als dat zo zou zijn, zou je ook maar zes weken rood vlees of vis kunnen eten en daarna vier weken niet. Hoe dan wel? Om te beginnen kan je een laad fase doen door een week lang iedere dag twintig gram te nemen en daarna iedere dag vijf gram. Dit is niet vereist om het effect van creatine te verkrijgen. Je kan namelijk ook gewoon beginnen met vijf gram per dag en iedere dag vijf gram blijven nemen. Het laden kan ervoor zorgen dat je iets sneller de werking van creatine in gang zet, maar dat verschil is zo nihil dat je het net zo goed kan houden op de vijf gram per dag vanaf het begin.

Creatine en vocht

Creatine is geen steroïde en toch word je gespierder van creatine, maar hoe dan? Creatine zorgt ervoor dat er vocht in de spieren trekt en dat is juist goed. Het gaat niet, zoals velen denken, tussen je spieren en je huid zitten en gelukkig maar. Doordat er vocht in de spieren trekt worden de spieren groter, ze worden als ware opgepompt. Stop je met creatine te nemen dan zal dit vocht uit de spieren gaan en zal je een klein verschil kunnen zien. Het echte verschil zie je pas wanneer je stopt met de gewichten in de sportschool op te tillen. Je wordt dus eigenlijk groter en sterker van creatine, wat weerhoud je dan nog eigenlijk om creatine het te nemen? Natuurlijk, je hebt wat dingen gehoord over creatine waardoor je twijfelt. De welbekende fabels over creatine, die behandelen we in het volgende stukje.

Fabels

Creatine is het meest onderzochte supplement en wat er in de voorafgaande stukken beschreven stond, is daarom ook waar. Echter zijn er natuurlijk wat fabels rondom dit supplement die een dilemma vormen rondom het innemen ervan. Om te beginnen is creatine monohydraat het beste dat er is, kijk dus niet verder naar andere vormen van creatine. Deze andere vormen zijn simpel genoeg, even met de deur in huis gevallen, niets meer dan marketing praatjes. Sommige mensen krijgen maag- en darmklachten van creatine en dat is ook waar, maar wacht nog niet stoppen met lezen. Zo’n zes procent van alle mensen die creatine nemen krijgen last van hun maag of darmen. Laat even het percentage tot je bezinken, denk even goed na dat het een heel laag percentage is en dan kunnen we weer door. Creatine zou naast de hevige maag- en darmklachten ook voor haaruitval zorgen, maar ook dat is pure onzin. Je haaruitval is namelijk genetisch bepaald en zou zonder creatine ook uitvallen. Haarverlies heeft dus met de genetische bepaling en het DHT-hormoon te maken, creatine hoort dus niet in dat rijtje thuis. 

Conclusie

Creatine is geen steroïde en het komt ook niet in de buurt en is daarom geen kuur. Het zorgt wel voor meer spiermassa en kracht, gaat vermoeidheid tegen en zorgt voor het minder snel optreden van verzuring. Je zal iets zwaarder worden door het vocht dat in de spieren zal gaan zitten. Je zal niet dikker lijken door de gewichtstoename, maar enkel gespierder en dat is mooi meegenomen. In het begin kan je creatine gaan laden, maar is voor het uiteindelijke effect niet nodig. Je bos met haar zal door creatine niet minder worden en dat is toch wat de meeste (mannen/jongens) tegenhoudt met het nemen van creatine. Kort maar krachtig is creatine het middel voor iedereen die zich volledig voor zijn/haar sport wil inzetten. 

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Trust dadge