Magnify Isolate Banana 2

Proteïne

De bekende onbekende

We hebben allemaal wel eens gehoord van proteïne en dat het effect heeft op spiergroei, maar er is meer. Proteïne is verantwoordelijk voor ongeveer vijftien procent van je lichaamsgewicht en dat meegenomen, kan worden gezegd dat het los van spiergroei erg belangrijk voor je lichaam is. Naast calorieën levert proteïne ook aminozuren, de bouwstenen waar het lichaam niet zonder kan. Weefsels in je lichaam zijn opgebouwd uit cellen die eiwit bevatten. Proteïne is dus goed voor spiergroei, de algemene gezondheid, maar kan ook een steentje bijdragen om af te vallen. 

Hoe of wat?

Proteïne is één van de meest onderzochte stoffen in de sportwereld en is na al deze onderzoeken nog altijd als veilig en betrouwbaar verklaard. Ook de spier bouwende werking is bewezen waar te zijn, maar hoe gaat dat in zijn gang, wat moet je nemen en hoeveel moet je nemen? Whey proteïne is uit de onderzoeken als koning van de eiwit wereld verklaard, het wordt sneller in het lichaam opgenomen en dat zorgt ervoor dat je na een training je scheurtjes in de spieren sneller worden hersteld.

Dit brengt ons bij het stukje wanneer je het moeten nemen en dat is best simpel. Heb je voor je training nog geen eiwitten binnen gehad of nog niet genoeg dan is de beste optie om voor je training een proteïne shake te nemen. Heb je expres niks gegeten voor je training, dan kan je het beste na je training een proteïne shake nemen. Om het jezelf makkelijk te maken en om zeker te zijn van een goede werking is een shake nemen na je training nooit verkeerd en dit kan een vaste routine worden. Voor de hoeveelheid eiwitten die je moet nemen, moet je kijken naar jouw lichaamsgewicht. Per kilogram lichaamsgewicht is er 0,83 gram eiwit nodig. Dit betekent dat iemand van zeventig kilo ongeveer 58 gram eiwit per dag moet binnenkrijgen.

De werking

Proteïne is noodzakelijk voor groei, herstel en instandhouding van de spieren. Daarnaast zijn is het essentieel bestanddeel voor onder andere het bloed en hormonen.

Na een training zijn je spieren erg gevoelig voor de inname van proteïne. Eiwitrijk voedsel verlaagt je spierafbraak met vijftig procent en stimuleert ook de eiwitsynthese (spierherstel) voor een periode van drie tot zes uur. Als je een paar uur voor je training al eiwitten hebt ingenomen, hoef je niet direct daarna te eten. We raden een shake na het trainen niet af aangezien je jouw dagelijkse inname moet behalen.

Even terug de training en de scheurtjes, je lichaam is in staat de dagelijkse taken uit te voeren zonder dat er scheurtjes ontstaan. Er moet dus genoeg spanning op je spieren komen te staan waardoor de scheurtjes ontstaan. Je spiercellen geven een signaal af dat het hersteld moeten worden en dan komen de aminozuren, afkomstig uit de eiwitten die je inneemt, om deze scheurtjes te herstellen. Hoe meer scheurtjes des te meer aminozuren en des te meer aminozuren, des te meer eiwitten. 

Afvallen met proteïne 

Bij de verbranding van 1 gram eiwitten komt er energie vrij, wel eens waar 4 kilocalorieën. Dit is evenveel als bij koolhydraten, maar eiwitten worden door het lichaam liever gebruikt als bouwstof en niet als brandstof. Het gaat dus wat langer mee in het lichaam en dat zorgt voor verzadiging, maar verzadiging is niet de enige factor die zorgt voor afslanken. Een recent onderzoek laat zien dat een hoog eiwitdieet niet per se leidt tot meer gewichtsverlies op de lange termijn. Je kan je voorstellen dat de afbraak van eiwitten naar aminozuren een behoorlijk complex proces is, in vergelijking met de afbraak van koolhydraten. Dit is een reden dat een eiwitrijke voeding een betere verzadiging geeft, omdat het lichaam meer tijd nodig heeft om het te verteren. Door dus veel eiwitten binnen te krijgen zal je minder snel trek in iets hebben. Dit zorgt ervoor dat je minder snel een snack neemt waardoor je eetpatroon verstoord wordt. Het verstoren van je eetpatroon zal het afvallen erg tegenwerken en dat is niet wenselijk. Onthoud dus dat eiwitten goed zijn voor je spieren, je lichaam en voor het onderdeel waar velen van ons mee te maken krijgen, afvallen.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Trust dadge